Rekrytointi – näin kehität työnantajamielikuvaa
Vahva työnantajamielikuva integroituu niin yrityksen arvoihin, kulttuuriin kuin strategiaan. Erityisesti sitä vahvistavat yrityksen työntekijät, jotka jakavat positiivista työnantajamielikuvaa verkostolleen oma-aloitteisesti. Usein ehdokkaiden motivaationa kiinnostua tehtävästä on se, että kyseisessä yrityksessä on kavereita töissä ja he ovat kehuneet yritystä: toisin sanoen luoneet hyvää työnantajamielikuvaa.
Rekrytointiprosessi vaikuttaa työnantajamielikuvaan
Hyvistä työntekijöistä on pulaa ja kilpailu työntekijöistä tulee kiristymään. Rekrytointiprosessi vaikuttaa työnantajamielikuvaan: miten prosessi on hoidettu ja onko se tehty ammattimaisesti. Työpaikkailmoitus on ensimmäinen keino luoda työantajamielikuvaa. Ilmoitus pitää olla hyvin laadittu ja sen pitää luoda oikeanlaista kuvaa yrityksestä ja tehtävästä. Ilmoitus pitää myös julkaista oikeissa kanavissa ja riittävän laajasti.
Hakijaviestintä kohdilleen markkinoiden parhaan järjestelmän avulla
Rekrytointijärjestelmien monimutkaisuus rekrytointiprosessissa ei saa olla tekijä, joka karkottaa osan hakijoista kokonaan pois. Eezy Personnelin käyttämän nykyaikainen Talent Adore-rekrytointijärjestelmän keskiössä ovat hakijoiden inhimillinen kohtaaminen ja tehokas viestintä. Järjestelmä mahdollistaa oikea-aikaisen ja saumattoman, yksilöllisen hakijaviestinnän tehokkaasti.
Hakijakokemuksen yksi tärkeimmistä vaikuttavista osatekijöistä onkin hakijaviestintä. Negatiivinen hakijakokemus vaikuttaa myös kielteisesti työnantajan brändiin. Hakijoiden ajan tasalla pitäminen rekrytointiprosessin kaikissa vaiheissa koko prosessin ajan on järjestelmää hyödyntäen vaivatonta ja varmistaa positiivisen hakijakokemuksen. Hakijat arvostavat läpinäkyvää, henkilökohtaista viestintää sekä hakuprosessin helppoutta. Hakijalle yksikin päivä on liikaa odottaa vastausta siihen, miten rekrytointiprosessi etenee. Tähän järjestelmämme soveltuu hyvin. Liian usein haastatteluissa saa ehdokkailta kuulla, että viestintä on puutteellista tai jopa olematonta: hakijaa ei pidetä ajan tasalla.
Työnantajamielikuvan rakentaminen
Työnantajabrändi muuttuu jatkuvasti ympäröivän maailman mukana ja jokaisella sukupolvella tai aikakaudella on omat arvonsa. Tämä vaatii myös organisaatiolta aktiivisuutta rakentaa ja kehittää omaa työnantajamielikuvaansa. Työnantajamielikuvan avulla muodostetaan mielleyhtymiä, jotka muovaavat työnantajaimagoa eli mielikuvaa sitä, millaisena yrityksen halutaan näyttäytyvän ulospäin. Työnantajaimagolla pyritään saamaan yritys näyttämään vetovoimaiselta. Tämä vetovoimaisuus muodostuu yrityksen välittämien viestien perusteella.
Keinoja vetovoimaisuuden rakentamiseen
Organisaation henkilöstökokemus on avaintekijä myönteisen työnantajamielikuvan rakentamisessa. Tässä on taustalla yksilön tarve luoda positiivinen yhteys organisaation ja oman identiteetin välille sekä arvojen yhdenmukaisuus. Nämä ovat tekijöitä, jotka sitouttavat henkilöstöä organisaatioon. Myös avoin ja oikeudenmukainen johtaminen ovat merkittäviä tekijöitä lisäämään organisaatioon samaistumista samoin kuin tasapuolinen palkitseminen ja kannustaminen. Sekään ei haittaa, mikäli yrityksellä on mukavia tapoja pitää huolta henkilöstöstään. Mikäli nämä ovat kunnossa, siitä viestitään kyllä ulospäin.
Yrityksen kannattavuus edistää myös myönteisen työnantajamielikuvan muodostumista. Kukapa ei haluaisi työskennellä menestyvässä yrityksessä? Työnantajamielikuvan rakentamisen perusoletuksena on, että osaava henkilöstö tuottaa organisaatiolle lisäarvoa, parantaen sen tulosta.
Rekrytointi eri vaiheineen on keskeinen osa työnantajamielikuvan luomista. Ja toisaalta, työnantajamielikuva vaikuttaa merkittävästi rekrytoinnin onnistumiseen. Hyvällä työnantajakuvalla organisaatio voi erottautua kilpailijoistaan ja siten saada sekä määrällisesti että laadullisesti parempia työnhakijoita. Rekrytointi kannattaa hoitaa hyvin ja siihen pitää panostaa.
Hyvä työnantajamielikuva on avain menestykseen
Hakijakokemus tarkoittaa siis työnhakijoille syntyneitä tunteita ja kokemuksia yrityksen rekrytointiprosessista. Nämä kokemukset, hyvät sekä huonot, vaikuttavat työnhakijan päätökseen hakea yritykseen. Yritys pystyy hyvän työnantajamielikuvan avulla valitsemaan parhaat osaajat hakijoiden joukosta. Eezy Personnelin konsultit tekevät rekrytointia päätyönään ja pystyvät tekemään hakijakokemuksesta henkilökohtaisen. Meidän tehtävämme asiakkaiden kumppanina on luoda hyvää hakijakokemusta ja tätä kautta vaikuttaa asiakkaamme työnantajamielikuvaan. Tutustu tarjoamiimme rekrytointipalveluihin ja kysy lisää!
Autamme mielellämme!
Jätä yhteystietosi ja viestisi, niin asiantuntijamme on sinuun pikaisesti yhteydessä.
Tulevaisuuden osaajien houkuttelu – työnantajamielikuva kilpailuetuna
Organisaation menestys niin nykyhetkessä kuin tulevaisuudessa riippuu ratkaisevasti osaavan työvoiman saatavuudesta. Kyky rekrytoida avainte…
Nykyaikainen henkilöarviointi – hakijaystävällinen ja ketterä osa rekrytointia
Nykyaikainen henkilöarviointi – Hakijaystävällinen ja joustava rekrytointiprosessin osa…
Muutosturvavalmennus auttoi työllistymään nopeasti
Muutosturva auttaa uudelleentyöllistymisessä…