Suorahaku, ilmoitushaku, yhdistelmähaku – miksi valita ulkoinen apu rekrytointiin?

Kun kilpailu kärkiosaajista kovenee, asiantuntevan ja kokeneen rekrytointikumppanin merkitys korostuu. Rekrytointiprosessi on pitkä ja se vie merkittävästi resursseja yritykseltä. Ulkoistetulla rekrytointiprosessilla saavutetaan kustannustehokkuutta: rekrytointialan ammattilaiset ottavat vastuun koko prosessista, alkaen ilmoituksen työstämisestä, kandidaattien etsimisestä hakemusten seulontaan, haastatteluihin, henkilöarviointeihin aina epämieluisiksi koettuihin ”et ole tullut valituksi”- puheluihin asti. Ammattilaisen käyttäminen rekrytoinnin apuna tekee prosessista yritykselle helppoa, vaivatonta ja nopeaa.

Ulkoistamalla rekrytointiprosessin suorahakukonsultille tai rekrytointikonsultille, yritys voi myös vahvistaa rekrytoinnin vastuullisuutta. Osaava rekrytointikonsultti varmistaa, että prosessi on syrjimätön ja yhdenvertainen. Konsultin käyttö voi lisätä pätevien ehdokkaiden monimuotoisuutta, ja varmistaa, että eri taustoista tulevat ehdokkaita kohdellaan tasapuolisesti. Monimuotoisuus rekrytoinnissa rikastuttaa yrityksen kulttuuria ja edistää innovatiivisuutta.

Suorahaku – Tehokas valinta oikeiden avainhenkilöiden löytämiseen

Suorahaku on oikea valinta silloin, kun yrityksellä on selkeä käsitys tehtävässä tarvittavista taidoista ja kokemuksesta. Suorahaku on hyvä vaihtoehto kaiken tasoisissa tehtävissä silloin, kun tehtävään sopivia ammattilaisia on saatavilla vähän, heitä on vaikea tavoittaa, tai jos yrityksesi on tunnettuudeltaan vielä verraten pieni tai uusi.

Suorahakuun voidaan turvautua myös tilanteissa, joissa yrityksen omat resurssit eivät riitä rekrytoinnin läpivientiin, tai jos yritys tavoittelee monimuotoisempaa ja vastuullisempaa rekrytointia. Suorahaku on hienovarainen vaihtoehto myös silloin, kun rekrytointi halutaan pitää luottamuksellisena, kuten esimerkiksi yrityksen etsiessä korvaajaa nykyiselle työntekijälle. Tilanteen niin vaatiessa, toimeksiantajayritys voidaan pitää anonyymina prosessin alkuvaiheessa. Erittäin herkissä tilanteissa voidaan jopa harkita salassapitosopimuksen käyttöä, jolla turvataan luottamuksellisen tiedon tai aineiston säilyminen luottamuksellisena.

Kriittisen tärkeä osa suorahakua on tarkan tehtävänkuvan ja osaajaprofiilin rakentaminen heti haun alussa yhdessä toimeksiantajan kanssa. Tämän profiilin pohjalta tehdään kattava osaajakartoitus, eli pyritään löytämään ja tunnistamaan kiinnostavimmat potentiaaliset ehdokkaat. Tätä vaihetta kutsutaan usein myös research-vaiheeksi. Kartoitus kattaa niin uusia haasteita etsivät henkilöt, kuin myös passiiviset ehdokkaat, jotka eivät aktiivisesti hae uusia tehtäviä.

Ammattilaisen tekemä ehdokaskartoitus eli research-työ on kattavaa ja kiinnostavia ammattilaisia pyritään löytämään monella tapaa. Tässä vaiheessa kartoitetaan kiinnostavia yrityksiä ja organisaatioita, joista sopivia ammattilaisia voisi löytyä; hyödynnetään ammatillisia ja henkilökohtaisia verkostoja, käydään läpi erilaisia osaajapooleja, ja käytetään laajasti maksuttomia ja maksullisia julkisia lähteitä ja hakutyökaluja. Ammattimainen research-työ osana suorahakuprosessia mahdollistaa parhaiden, tehtävään soveltuvien ehdokkaiden löytymisen tehokkaasti ja nopeasti.

Ilmoitushaku tavoittaa aktiiviset työnhakijat kattavalla näkyvyydellä

Ilmoitushaku tai mediahaku on paras ratkaisu silloin, kun työnhakijoita ja tehtävän osaajia on markkinassa paljon, kun halutaan hyödyntää ilmoitushaun tuoma näkyvyys yritykselle, tai kun rekrytointi tulee toteuttaa julkisesti (esim. julkiset virat).

Mediahaussa hakuilmoitus avoimesta tehtävästä julkaistaan eri medioissa ja kanavissa, kuten työpaikkoihin keskittyvillä verkkosivustoilla, medianäkyvyyskampanjoilla, sosiaalisen median kanavissa ja esimerkiksi alakohtaisissa julkaisuissa.

Ulkoistamalla mediahaun asiantuntijalle saat konsultin tuen tehtävänkuvan määrittämiseen ja houkuttelevan ilmoituksen laatimiseen, oikein kohdennetun markkinoinnin ja laajan näkyvyyden avoimelle tehtävällesi, sekä ammattilaisen avuksesi käymään läpi saapuneita hakemuksia.

Yhdistelmähaulla saa kiinni laajimman mahdollisen ammattilaisjoukon

Hybridiratkaisu, eli yhdistelmähaku, yhdistää suorahaun ja mediahaun menetelmät samaan hakuprosessiin. Tämä on usein erityisen tehokas valinta, sillä nimensä mukaisesti yhdistelmähaussa saat käyttöösi parhaat puolet molemmista menetelmistä. Suorahaulla varmistetaan, että tavoitetaan ne parhaat osaajat, jotka eivät ole juuri nyt työnhaussa, kun taas mediahaku tuo näkyvyyttä ja houkuttelee laajasti aktiivisia hakijoita. Tämä yhdistelmä usein lisää yrityksen mahdollisuuksia löytää oikea henkilö nopeasti ja tehokkaasti.

Ulkoistetun rekrytointiprosessin hyöty

Oli menetelmä mikä tahansa, on tärkeää, että rekrytointiprosessi on läpinäkyvä, vuorovaikutteinen ja hakijaa kunnioittava. Hyvän hakijakokemuksen palaset kattavat vähintäänkin ajantasaisen viestinnän, selkeän prosessin ja ohjeet, sekä rakentavan palautteen. Hyvässä rekrytointiprosessissa hakijat kokevat tulevansa arvostetuiksi.

Rekrytointiprosessilla on suuri vaikutus myös työnantajamielikuvaan. Positiivinen hakijakokemus vahvistaa yrityksen brändiä ja mainetta hakijoiden keskuudessa, ja auttaa houkuttelemaan yritykseen vahvoja osaajia tulevaisuudessa.

Ulkopuolisen ammattilaisen hyödyntäminen rekrytointiprosessissa auttaa välttämään virherekrytointeja. Konsultti arvioi kandidaattien osaamista, ominaisuuksia ja motivaatiotekijöitä useassa vaiheessa ennen kuin suosittelee ehdokasta palkattavaksi. Rekrytointikonsultin ammattitaidon lisäksi psykologiset henkilöarvioinnit tuottavat erittäin kattavaa ja syvällistä tietoa ja näkemystä rekrytointipäätöksen tueksi.

Monimenetelmäisellä ja psykologin suorittamalla arvioinnilla varmistetaan, että valittu henkilö ei vain täytä tehtävän teknisiä vaatimuksia, vaan sopii myös toimintatyyliltään ja muilta ominaisuuksiltaan tehtävään, tiimiin ja yrityksen tavoitekulttuuriin.

Eezy tukee rekrytointiprosessissa:

  • Tiedonhakuun ja ehdokaskartoitukseen erikoistunut Research-tiimi
  • Suorahakukonsultin syvä ymmärrys eri toimialojen ja asiantuntijoiden saatavuudesta, vaatimuksista ja houkuttelutekijöistä
  • Suorahakutiimin, joka perehtyy asiakkaan liiketoimintaan, toimialaan ja yrityksen yrityskulttuuriin
  • Yrityskulttuuri- ja tavoitekulttuuriyhteensopivat kandidaatit
  • Työnantajamielikuvamarkkinointi
  • Tietosuoja ja GDPR-yhteensopivat järjestelmät

Autamme miellämme!

Jätä yhteystietosi ja viestisi, niin asiantuntijamme on sinuun pikaisesti yhteydessä.

Blogit