Yrityskulttuurilähtöinen suorahaku: Vähennä vaihtuvuutta ja löydä sopivimmat osaajat

Toistuvat rekrytoinnit ja uusien työntekijöiden jatkuva perehdytys aiheuttavat yritykselle merkittäviä kustannuksia. Kun pitkän rekrytointiprosessin ja perusteellisen perehdytyksen jälkeen havaitaan, ettei uusi toimitusjohtaja tai talouspäällikkö sovi organisaation kulttuuriin, joudutaan käynnistämään koko prosessi uudelleen, mikä hidastaa yrityksen toimintaa ja kehitystä.

Kun henkilöstön vaihtuvuus, hiljaiset irtisanoutumiset ja kasvavat rekrytointikustannukset herättävät huolta, on syytä arvioida ja uudistaa rekrytointikäytäntöjä.

Nykyajan rekrytointia ohjaavat kolme keskeistä periaatetta:

  1. Huipputalenteista on aina niukkuutta
  2. Hyvinvoiva ja onnellinen osaaja houkuttelee lisää kykyjä ympärilleen.
  3. Osaajat valitsevat aina työnantajansa, eivätkä toisinpäin.

Suorahaku mahdollistaa passiivisten kandidaattien tavoittamisen 

Tehokas tapa parantaa rekrytoinnin onnistumismahdollisuuksia on hyödyntää suorahakua, jossa kandidaattien valinta ei rajoitu vain aktiivisesti uutta työtä hakeviin. Parhaimmillaan prosessia tukee kokonainen research-tiimi, joka kartoittaa tarkasti määriteltyjen kriteerien perusteella juuri tehtävään sopivimmat osaajat.

Suorahakuprosessissa analysoidaan perusteellisesti täytettävän roolin keskeiset vaatimukset, kriittiset menestystekijät sekä organisaation ja tehtävän houkuttelevuustekijät. Tavoitteena on löytää henkilö, joka paitsi täyttää tehtävän vaatimukset, sopii myös saumattomasti organisaation kulttuuriin ja työyhteisöön

Kulttuurin ja toimintaympäristön merkitys on korostunut 

Vaikka rekrytoinnin vaikutus yrityskulttuuriin on ollut tiedossa jo pitkään, harvemmin puhutaan siitä, kuinka merkittävä rooli yrityskulttuurilla on onnistuneessa rekrytoinnissa. Monet organisaatiot kohtaavat vaihtuvuusongelmia, kun uusi työntekijä ei sopeudu osaksi yrityksen kulttuuria.

Arvot kiinnostavat nykyään entistä enemmän sekä työnantajia että työnhakijoita. Yrityskulttuurilla tarkoitetaan yrityksen tiedostettuja ja tiedostamattomia arvoja, rakenteita ja toimintatapoja, jotka ohjaavat sen jäsenten käyttäytymistä, luovat yhteenkuuluvuutta ja erottavat yrityksen muista.

Hyvin johdettu yrityskulttuuri ei ole vain kilpailuetu, vaan myös keskeinen tuottavuuden mittari. Organisaation tulevaisuuskyky perustuu sen ihmisiin ja kulttuuriin. Kun kulttuuri ja

oikea henkilö kohtaavat, syntyy aloitteellisuutta, luovuutta ja motivaatiota, jotka vahvistavat koko työyhteisöä.

Kulttuurilähtöisessä suorahaussa yrityskulttuuri otetaan luontevaksi osaksi prosessia

Kulttuurilähtöisessä suorahaussa yrityskulttuuri on olennainen osa prosessia. Painopiste ei ole pelkästään kandidaatin teknisessä osaamisessa, vaan myös hänen kyvyssään sopeutua organisaatioon ja viihtyä työssään. Tämä lähestymistapa edellyttää organisaatioilta rohkeutta palkata osaajia, joiden työskentelyaika voi olla lyhyempi mutta jotka tuovat mukanaan arvokasta asiantuntemusta ja uusia näkökulmia.

On tärkeää, että organisaatio ymmärtää oman kulttuurinsa ja osaa viestiä siitä selkeästi rekrytointiprosessin aikana. Lisäksi tulevaisuuden näkymät ja kandidaatin mahdollisuudet vaikuttaa työyhteisön kulttuuriin on tuotava esille houkuttelevasti.

Kulttuurilähtöisessä suorahaussa yhteensopivuutta arvioidaan esimerkiksi kulttuurifit-haastattelun avulla. Tässä keskustellaan kandidaatin odotuksista ja mieltymyksistä liittyen johtamistapoihin, työympäristöön, menestyksen määritelmiin, tiimihenkeen sekä haastavista tilanteista selviytymiseen. Tavoitteena on varmistaa, että kandidaatti ja organisaation kulttuuri tukevat toisiaan parhaalla mahdollisella tavalla.

“Mitä tapahtuisi, jos sen sijaan, että ajateltaisiin palkata yhdet lisäkädet hommiin, ajateltaisiin palkata arvokas lisä työyhteisöön?”

Mikko Koskinen, Leidenschaft

Puhujat:


Lue lisää aiheesta

Blogit